fbpx

Download OnDoctor App on Google Play

Myanmar (Covid-19 Stats)

😷 317 Total Cases
😥 6 Deaths
😇 250 Recovered

ႏွလုံးက်န္းမာေရးအတြက္ သတိထားေရွာင္ရွားရမယ့္ အခ်က္မ်ား

ႏွလုံးက်န္းမာေရးအတြက္ သတိထားေရွာင္ရွားရမယ့္ အခ်က္မ်ား

အသက္ရွင္ဖို႔အတြက္ ႏွလုံးက အေရးႀကီးမွန္း လူတိုင္းနီးပါး သိပါတယ္။ လူငယ္ေကာင္ေလးေတြဆိုရင္ ေကာင္မေလးေတြကို ခ်စ္ေရးဆိုရာမွာ “မင္းကကိုယ္ရဲ႕ အသည္းႏွလုံးေလးပါ။ မင္းမရွိလို႔ မျဖစ္ဘူး။ (You are my heart. I can’t live without you)” စသျဖင့္ အလြန္အၾကဴး တင္စားၿပီး အတိသယဝုတၳိအလကၤာ ေျမႇာက္စြာေျပာေလ့ရွိပါတယ္။

အသက္ရွင္ဖို႔အျပင္ က်န္းမာဖို႔အတြက္ က်န္းမာျပည့္စုံတဲ့ ႏွလုံးရွိဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒီဘက္ေခတ္မွာ အစားေသာက္အေနထိုင္ေတြ မမွန္လို႔ ႏွလုံးေသြးေၾကာဆိုင္ရာေရာဂါေတြ အျဖစ္မ်ားလာၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘယ္လိုအစားေသာက္ ေနထိုင္မႈ အက်င့္ေတြက သင့္ႏွလုံးကို ထိခိုက္ပ်က္စီးေစႏိုင္လဲ ဆိုတာကို တင္ျပခ်င္ပါတယ္။

၁။ ေဆးလိပ္ေသာက္ျခင္းသို႔မဟုတ္ ေဆးလိပ္ေသာက္သူနဲ႔ နီးကပ္စြာေနျခင္း

ေဆးလိပ္ေသာက္ျခင္း၊ ေဆးလိပ္ေငြ႕ရွဴျခင္းသည္ အဆုတ္ကိုသာ ထိခိုက္ေစႏိုင္တာ မဟုတ္ပါ။ ႏွလုံးအပါအဝင္ တစ္ကိုယ္လုံးရွိ အဂၤါအစိတ္အပိုင္း အားလုံးနီးပါးကို ထိခိုက္ေစပါတယ္။ သင္ဟာ ေဆးလိပ္ေသာက္သူ တစ္ေယာက္ဆိုရင္ သင္ေသာက္တဲ့ ေဆးလိပ္ဟာ သင့္ကို ထိခိုက္ေစ႐ုံသာမက သင့္ပတ္ဝန္းက်င္နဲ႔ တျခားသူေတြကိုပါ ထိခိုက္ေစတယ္ဆိုတာကို သတိထားမိဖို႔ လိုပါတယ္။

၂။ အရက္ အလြန္အကြၽံေသာက္ျခင္း

တခ်ိဳ႕ေလ့လာမႈေတြက အရက္အနည္းငယ္ေသာက္တာဟာ ႏွလုံးက်န္းမာေရးအတြက္ အေထာက္အကူျပဳေစတယ္လို႔ေျပာေပမယ့္ အမ်ားႀကီးေသာက္တတ္သူဆိုရင္ေတာ့ ေသြးေပါင္ခ်ိန္တက္တာေတြ၊ေသြးတြင္း အဆီတက္တာေတြ၊ ႏွလုံးခုန္ မမွန္တာေတြ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။

၃။တီဗြီ သို႔မဟုတ္ ကြန္ပ်ဴတာ သို႔မဟုတ္ ဖုန္းေတြကို အခ်ိန္ၾကာၾကာၾကည့္ျခင္း(အထိုင္မ်ားျခင္း)

အထိုင္မ်ားတာဟာ ႏွလုံး႐ုတ္တရက္ထိခိုက္မႈနဲ႔ ပ်က္စီးမႈကို ျဖစ္ေစႏိုင္တယ္လို႔ သုေတသနပညာရွင္ေတြက ေျပာထားပါတယ္။ လႈပ္ရွားမႈ မရွိတာေၾကာင့္ ေသြးထဲမွာ အဆီနဲ႔ သၾကားဓါတ္ေတြ စုပုံလာလို႔ပါ။

၄။ကိုယ္လက္ေလ့က်င့္ခန္း ပုံမွန္ မလုပ္ျခင္း

ဒါဟာ နံပါတ္၃နဲ႔ ခပ္ဆင္ဆင္ပါပဲ။ အားကစား ေလ့က်င့္ခန္း တစ္ခုခုကိုျပဳလုပ္ဖို႔ အခ်ိန္ဆြဲေနသူေတြ သို႔မဟုတ္ လုံးဝမလုပ္တဲ့သူေတြမွာ ႏွလုံးနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ျပသာနာေတြ အျဖစ္မ်ားပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ေတြက ေလ့က်င့္ခန္းကို ေကာက္႐ိုးမီးလို အခ်ိန္အတိုင္း အတာတစ္ခုေလာက္ေတာ့ အားသြန္ခြန္စိုက္လုပ္လိုက္ၿပီး ေနာက္ပိုင္းအေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျပကာ တစ္ႏွစ္ ႏွစ္ႏွစ္ေလာက္ထိ လုံးဝမလုပ္ဘဲ ရပ္တန႔္လိုက္တတ္ၾကပါတယ္။ ဒါမ်ိဳး မလုပ္သင့္ပါ။ ေန႔တိုင္း မိနစ္ႏွစ္ဆယ္ေလာက္ ပုံမွန္လမ္းေလွ်ာက္တာမ်ိဳး၊ ေလ့က်င့္ခန္းတစ္ခုခု လုပ္တာမ်ိဳးလုပ္သင့္ပါတယ္။

၅။အဆီအဆိမ့္၊ အငန္ အလြန္အကြၽံ စားသုံးျခင္း

အဆီအဆိမ့္၊ အငန္ေတြ အလြန္အကြၽံ စားတာဟာ ႏွလုံးေရာဂါကို လက္ယက္ေခၚေနသလိုပါပဲ။ အဆီအဆိမ့္အငန္ေတြ အလြန္အကြၽံစားရင္ ေရရွည္မွာ အဝလြန္တာ၊ ႏွလုံးေသြးေၾကာက်ဥ္းတာနဲ႔ေသြးတိုးေရာဂါေတြ ျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။

၆။တစ္ႏွစ္တစ္ခါ သို႔မဟုတ္ ပုံမွန္ medical check up မလုပ္ဘဲမိမိကိုယ္ကို က်န္းမာသည္ဟု ထင္ေနျခင္း

ႏွလုံးေသြးေၾကာေရာဂါေတြဟာ တစ္ခါတစ္ေလမွာ ဘာလကၡဏာမွမျပဘဲ ႐ုတ္တရက္ျဖစ္လို႔ စစ္ေဆးၾကည့္မွသာ သိရွိတတ္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံမွာ စီးပြားေရးမေျပလည္တဲ့သူေတြ ကလည္းေငြေၾကးအခက္အခဲေၾကာင့္၊ စီးပြားေရးေျပလည္တဲ့ သူေတြက်ေတာ့လည္း အခ်ိန္မရွိဘူး အလုပ္ေတြရွိေသးတယ္ မအားဘူးစတဲ့ ဆင္ေျခေတြနဲ႔ ပုံမွန္က်န္းမာေရး စစ္ေဆးတာမ်ိဳးကို လုပ္တဲ့သူဆိုတာ အလြန္ရွားပါတယ္။ တျခားဟာေတြ မစစ္ႏိုင္ဘူးဆိုရင္ေတာင္မွ ေသြးဖိအား (ေသြးေပါင္ခ်ိန္)၊ ေသြးတြင္းအဆီဓါတ္၊ ကိုယ္အေလးခ်ိန္ စတာေတြကို အၿမဲစစ္ေဆး ထိန္းသိမ္းဖို႔လိုပါတယ္။

၇။သြားနဲ႔ ခံတြင္းသန႔္ရွင္းမႈမရွိျခင္း

သုေတသနေတြအရ ခံတြင္းထဲမွာရွိတဲ့ ပိုးမႊားအခ်ိဳ႕ေၾကာင့္ ႏွလုံးေရာဂါကို ျဖစ္ေစတတ္တယ္လို႔ေျပာထားပါတယ္။ သြားကိုပုံမွန္မတိုက္ဘူးေစရင္ သြားပိုးစားရာကေနတဆင့္ ပိုးဝင္ၿပီး ႏွလုံးေရာင္ရမ္းတာ Infective Endocarditis ဆိုတာျဖစ္တတ္ပါတယ္။ အစာစားၿပီးတိုင္း ပလုတ္က်င္းပါ။အနည္းဆုံး မနက္တစ္ႀကိမ္ ညတစ္ႀကိမ္ သြားေသခ်ာတိုက္ပါ။

၈။ ဟင္းသီးဟင္း႐ြက္ သစ္သီးဝလံ အစားနည္းျခင္း သို႔မဟုတ္ မစားျခင္း

ႏွလုံးက်န္းမာေစဖို႔ဆိုတာဟာ အစားေသာက္ေပၚမွာ အမ်ားႀကီး မူတည္ပါတယ္။ ဟင္းသီးဟင္း႐ြက္ သစ္သီးဝလံ၊ ေကာက္ပဲသီးႏွံ၊ အေစ့အဆန္ေတြကို မ်ားမ်ားစားေပးျခင္းဟာ ႏွလုံးေရာဂါျဖစ္ပြားမႈကို ၂၀ ရာခိုင္ႏႈန္းနီးပါး ေလွ်ာ့ခ်ေပးႏိုင္တယ္လို႔ သုေတသနတစ္ခုက ေျပာထားပါတယ္။

၉။စိတ္ဖိစီးမႈ မ်ားျခင္း၊ ေဒါသႀကီးျခင္း

စိတ္ေထာင္းရင္ ကိုယ္ေၾကဆိုသကဲ့သို႔ စိတ္ညစ္စရာေတြမ်ားရင္၊ စိတ္ဖိစီးစရာေတြမ်ားရင္၊ ေဒါသႀကီးရင္ ႏွလုံးကို ထိခိုက္ႏိုင္ပါတယ္။ ထိုအခ်ိန္ေတြမွာ ႏွလုံးက အရမ္းပို အလုပ္လုပ္ရလို႔ပါ။ စိတ္ညစ္စရာ၊စိတ္ဖိစီးစရာ၊ ေဒါသထြက္စရာေတြဟာ လူတိုင္းႀကဳံေတြ႕ႏိုင္ေပမယ့္ ႀကဳံတဲ့အခ်ိန္မွာ ဘယ္လိုထိန္းခ်ဳပ္ရမလဲ ဆိုတာကိုမသိရင္ ၾကာလာတာနဲ႔အမွ် ႏွလုံးက်န္းမာေရးကို ထိခိုက္ႏိုင္ပါတယ္။

သုေတသနေတြ အရကေတာ့ ရယ္ေမာတာ၊ သူငယ္ခ်င္းသို႔မဟုတ္ မိသားစုကိုရင္ဖြင့္တာဟာ စိတ္ဖိစီးမႈအတြက္ အေကာင္းဆုံးေျဖရွင္းနည္း တစ္မ်ိဳးျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာထားပါတယ္။

Author: Dr. 528

ဆက်စပ် ဆောင်းပါးများ